onsdag, augusti 13, 2008

Trixet med att blogga...

Det här med att blogga kan ibland kännas till viss del som det gör när man skriver låtar. Man skriver, plitar och funderar en hel del över det man för ned på pränt i form av texter och melodi. Den stora skillnaden för min egen del är dock att bloggen skrivs mer direkt och snabbt utan någon reflektionstid mellan skrivandet och publiceringen. De två sakerna sker i stort sätt så samtidigt det går. Detta är ju det fina med denna typ av aktivitet, men åxå det vanskliga. Det är lätt hänt att man inte riktigt får fram det man vill ha sagt på ett alldeles riktigt sätt. Formuleringarna kan bli lite ogenomtänkta och väl direkta ibland (det är dock detta som jag själv tycker är det spännande med att läsa andras bloggar)

Sedan händer det där andra; människor lyssnar eller läser det man skapat, vilket är en stor del av meningen med det hela. Framför allt om man bloggar. Desto fler som läser, desto kuligare helt enkelt. Det som då kan kännas lite trixigt emellanåt är att de som läser har sina egna preferenser, tankar och idéer och därmed tolkar det man skriver på sitt sätt. Och så ska det ju, och måste det ju naturligtvis vara. Det är en del av det fina med både musik och text.

Nu blir det tyvärr så då och då att en del ibland känner sig träffade och trampade på. Detta är mycket tråkigt och gör uppriktigt sagt ont i mig! Jag vill nämligen vara och försöker vara en kärleksfull medmänniska. Jag kommer aldrig (läs: vill aldrig) i mina blogginlägg att syfta på enskilda personer med något negativt syfte. Punkt. Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara min stil. Däremot är det kul att generalisera och orera kring olika fenomen och företeelser. Gärna på ett obstinat, och ibland överdrivet sätt. Enligt mitt tycke och min smak blir det oftast mer underhållande då. Väldigt ofta kan jag åxå räkna in mig själv i de sammanhang och begrepp som jag klankar ned på... Till exempel i inläggen om "Tysken", "Hultsfred" och även "Cover-träsket". Jag själv är nämligen långt ifrån perfektion på i stort sett alla mänskliga plan. Men det faktumet begränsar mig inte från att ha åsikter om saker och ting. Och hade jag inte haft dessa åsikter och känt ett behov av att skriva kring dessa ämnen hade jag inte heller reflekterat så mycket kring dessa ämnen, och därmed inte heller varit lika benägen att ändra på mig själv på vissa plan. Så är det...

Hur som helst; om det är någon som känt sig träffad på något negativt sätt av ett eller flera av mina inlägg så ber jag ödmjukast om ursäkt. Var inte rädda för att skriva en rad eller två till mig om det framöver är så att någon av er känner sig utpekad och/eller beskriven i ett sammanhang som ni tycker känns olustigt eller nedvärderande.

I övrigt hoppas jag att ni alla har det bra såhär i slutet av vår korta sommar. Nu ska jag återgå till denna veckas huvudsakliga syssla; att ha semester.

Ta hand om er!
Kärlek / Danne

Inga kommentarer: